Groeiend Kookboek / Wat eet ik? - Recepten en voedings-weetjes.

Enquete

Sta je in de supermarkt bij het schap met noten. Je wilt cashewnoten maar je kan kiezen uit 3 verschillende bakjes waar evenveel in zit. Welke noten kies jij?
 

Wat eet ik? RSS Feed

Abboneer je op de Wat eet ik? RSS Feed

Voedingsweetjes

Wat eet ik? Weetjes ...

Op bezoek ...

We hebben 234 gasten online

Uitgelicht Recept

Recepten Feed

Abboneer je op de Recepten RSS-feed van het Groeiend Kookboek
Weetjes

Weetjes over voeding en eten.



Kies je ijsje Afdrukken E-mailadres

IjsraketAls je deze zomer zin hebt in een ijsje, wil je waarschijnlijk helemaal niet aan caloriëen denken. Toch is het wel leuk om even een blik te werpen op het lijstje ijsjes op  de website van het Voedingscentrum.

Wist jij bijvoorbeeld dat er in 1 Magnum even veel calorieën zitten als in 7 raketten?!

 

 
EU Commissie oordeelt: Cholesterolverlagende margarines werken echt. Afdrukken E-mailadres

Margarine-boterhamDe claim op margarines en melkdrinks (zoals Benecol, Becel Pro-Activ) en andere produkten die zg. plantensterolen of stanolesters bevatten is positief beoordeeld. Volgens de Europese voedselveiligheidsautoriteit (EFSA) is in voldoende mate bewezen, dat als je deze producten eet,  al na twee of drie weken het LDL cholesterol (slechte cholesterol) aanzienlijk verlaagd is.

Het lichaam maakt zelf cholesterol aan, maar krijgt ook cholesterol uit het voedsel binnen. Ons lichaam heeft cholesterol nodig. Maar té veel cholesterol in ons bloed is niet goed voor de gezondheid. Mensen met een te hoog cholesterolgehalte hebben een grotere kans op hart-en vaatziekten. Dit kan onder ander veroorzaakt worden door het eten van  te veel verzadigd vet. Dit zit vooral in producten van dieren, zoals vlees, kaas, melk en  roomboter. En producten waar dit in verwerkt is, zoals koekjes en gebak en kant- en klaar pizza's.
De nieuwe producten met plantensterolen zorgen ervoor dat er minder hoeveelheid cholesterol in je lichaam wordt opgenomen, omdat je het direct weer uitscheidt.

Fabrikanten vermelden graag op hun etiketjes dat het product goed is voor de gezondheid. Echter dit is lang niet altijd goed genoeg bewezen. Daarom controleert de EFSA of de claims wel juist zijn. De uitkomst valt vaak tegen.
Van de 416 claims werden er slechts 9 goedgekeurd (zoals‘Melatonine helpt tegen jetlag’ en ‘Kalium is goed voor de bloeddruk’).  Bij de eerste serie door fabrikanten ter controle aangeboden producten, werd slechts één op de drie claims goed gekeurd. Later was dat percentage nog lager.
169 claims over de werking van anti-oxidanten (b.v. in super fruitdrankjes) die onze genen zouden beschermen tegen beschadigingen zijn afgewezen, net als claims met betrekking tot twee soorten probiotica ter verbetering van de darmgezondheid. Ook de claim dat pruimen goed zijn voor de stoelgang ging onderuit.

 
Diepvriesgroenten goed alternatief! Afdrukken E-mailadres

cartoon_vegetables-580De verschillen in hoeveelheden vitaminen en mineralen tussen verse groenten en die uit blik, pot en diepvries zijn heel klein en in enkele gevallen komt de diepvries-variant net zo goed of zelfs iets beter uit de bus dan de verse.
Het zoutgehalte van groenten uit pot of blik ligt wel veel hoger dan de diepvriesvariant. Dit blijkt uit een omvangrijk onderzoek van de Consumentenbond naar producten uit Nederlandse supermarkten.

De bond onderzocht sperziebonen uit blik/pot en de diepvries, spinazie uit de diepvries, worteltjes uit pot, doperwten uit de diepvries en pot, spruitjes uit de diepvries, rode kool uit pot en tomatenpuree uit een blikje. De groenten zijn geanalyseerd op tien voedingsstoffen: (pro)vitamine A, B6, C, foliumzuur, natrium, magnesium, kalium, ijzer, koper en voedingsvezels.
Een prima alternatief dus voor vers en hoef je je dus niet schuldig te voelen als je een keer een pot of blik open trekt.

Dat hoge zoutgehalte daar moet je dus wel op letten. Het Voedingscentrum hanteert een bovengrens van 300 milligram zout per 100 gram. Alle geteste groenten in blik en pot komen hier boven uit!
Maar daar hebben de mannen van HAK slim op ingespeeld, ook al zitten ze nog wel boven de ideale norm. De 'HAK groenten met minder zout' bevatten nu gemiddeld nog ongeveer 525 mg zout per 100 gram. Dit is wel 25% minder dan de gewone soorten.

Maar bij het koken van onze verse groenten voegen we zelf gemiddeld nog meer zout toe! Dus vooral diepvriesgroenten  zijn een goed altenatief kwa vitamines én zout.

 
Fanta gezoet met Stevia Afdrukken E-mailadres

Stevia-plant

De Europese voedselautoriteit EFSA heeft  een positief wetenschappelijk advies uitgebracht over het gebruik van stevioglycosiden (het zoete deel van de Stevia plant). Dit betekent dat het veilig is voor gebruik, mits je je houdt aan de maximale hoeveelheden.

 

Voorstanders van de natuurlijke zoetstof zonder calorieën, hopen dat dit betekent dat de zoetstof nu snel ook in Europa wordt toegestaan.  In Japan wordt Stevia allang gebruikt als zoetstof en in Frankrijk heeft de Coca Cola Company al een Fanta gezoet met Stevia op de markt gebracht.

Lees meer...
 
Paaseieren fabels en feiten Afdrukken E-mailadres
paaseierenMet Pasen eten we weer massa's eieren. Het paasei is het vruchtbaarheidssymbool van de lente!
Hardgekookte eieren, zachtgekookte eieren, roereieren, geschilderde eieren. Dé gelegenheid om eens stil te staan bij het ei. Is een bruin ei eigenlijk gezonder dan een wit ei, hoe weet ik dat een ei vers is en wat is eigenlijk dat groene randje rond de dooier als je het te lang kookt, van welke kip komt mijn paasei?  
Nieuwsgierig?
Lees meer...
 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende > Einde >>

Pagina 5 van 7
 

Laatste recept