Groeiend Kookboek / Wat eet ik? - Recepten en voedings-weetjes.

Enquete

Sta je in de supermarkt bij het schap met noten. Je wilt cashewnoten maar je kan kiezen uit 3 verschillende bakjes waar evenveel in zit. Welke noten kies jij?
 

Wat eet ik? RSS Feed

Abboneer je op de Wat eet ik? RSS Feed

Voedingsweetjes

Wat eet ik? Weetjes ...

Op bezoek ...

We hebben 193 gasten online

Uitgelicht Recept

Recepten Feed

Abboneer je op de Recepten RSS-feed van het Groeiend Kookboek
Nieuw logo op levensmiddelen. Afdrukken E-mailadres

Bewuste_Voedselkeuzelogo_blauwHet moment is eindelijk daar: er is één algemeen logo voor het gezonde product.
Minister Klink had de fabrikanten en grootgrutters vorig jaar al opgeroepen om samen te werken. Maar die wilden eigenlijk niet. Nu is het dan toch gelukt. Het 'Gezonde Keuze Klavertje' en het 'Ik Kies Bewust-logo' zijn samengesmolten tot Gezonde_Voedselkeuzelogo_groenéén 'nieuw' logo. 

Het uitgangspunt blijft hetzelfde: producten met het logo zijn door een onafhankelijke wetenschappelijke commissie getoetst op de hoeveelheid vetten, zout, suiker, energie en voedingsvezels. Het nieuwe logo heeft twee verschijningsvormen: blauw en groen.
Het zal je niet verbazen:
groen staat voor gezonde producten en blauw daar valt nog wat aan te sleutelen.

Producten met een groen stempeltje zijn producten die veel nuttige voedingsstoffen leveren, zoals brood, melk, groente en fruit. Daar hebben we niet zoveel aan, want we wisten natuurlijk allang dat deze producten gezond voor ons zijn.

Nee, het draait vooral om producten met het blauwe logo, want dat zijn namelijke voedingswaren die niet tot de zgn. 'basisvoeding' behoren, zoals soepen, sauzen, tussendoortjes, drankjes. Deze zijn vaak té zout en té vet of zitten vol  met suiker.  Eigenlijk weten we zelf ook wel dat we hier niet te veel van moeten eten. Maar soms is het gewoon té lekker en zo gemakkelijk!

Voegen al die logo's dan helemaal niets toe? Natuurlijk wel. Het geeft aan van welk koekje je het minst dik wordt, welk broodbeleg het minst vet is of in welke frisdrank het minste suiker zit. Etiketten lezen is moeilijk en tijdrovend. Het logo helpt je hierbij. Hoewel ik nog altijd vind: Als je 'ongezond' wilt doen, doe dat dan af en toe maar dan wel lekker, goed, eerlijk fout!
Voor de fabrikanten is er echter een addertje onder het gras; deze producten moeten 'gezonder' gemaakt worden, anders moet het blauwe logo er voor straf weer af.

Conclusie?
Met het nieuwe logo wordt het ons gemakkelijker gemaakt om een gezondere keuze te maken. Maar of we dit in de praktijk ook werkelijk doen, daar zijn de wetenschappers het nog lang niet over eens. Het stimuleert vooral producenten, supermarkten en cateraars om hun producten gezonder te maken. En daar is zeker niets mis mee!

 
 

Laatste recept